Inission, Orbit One, Enics och Gelab. Det är några av ungefär 200 företag som vässats av Produktionslyftet, ett projekt som startade år 2007 med målet att kopiera biljätten Toyotas framgångar med så kallad Lean-produktion. Nu avsätter Tillväxtverket 21 miljoner kronor för att driva verksamheten i ytterligare tre år.
– Att ett program håller på så länge är ovanligt och vi avser att verka och utvecklas länge än. Samtidigt tror jag att uthållighet är viktig för svensk industri som helhet, vi behöver bygga vidare på det vi har, säger Produktionslyftets programdirektör Birgitta Öjmertz i ett pressmeddelande.
Produktionslyftet arbetar med Lean som grund och strävar efter att hela tiden förbättra utifrån företagens egna utmaningar och behov, men parallellt också titta på det nya och utifrån det se vad som ytterligare kan göras.
Det handlar om att både förbättra och förnya för att ge stöd till Sveriges industriföretag att öka sin förbättrings- och förnyelseförmåga. Detta är Produktionslyftets drivkraft; att visa på sätt att effektivisera och få kontinuitet i företagens förnyelseprocesser, samt att visa på nya möjligheter framåt.