Idag har den kinesiska regeringen godkänt svenska Nevs ansökan om att få börja tillverka elektrifierade bilar baserade på Saab 9-3 vid anläggningen i Tianjin när fabriken är klar i slutet av detta år. Därmed är Trollhätteföretaget den första biltillverkaren med utländska delägare som har beviljats en ny produktionslicens för elbilar i Kina.
– Jag är mycket tacksam för godkännandet av vår elbilsproduktionslicens som vi nu mottagit. Det är en väldigt viktig milstolpe för Nevs som är grundat på Saabs 70-åriga historia. Det innebär att vi nu kan ta nästa steg för att realisera vår långsiktiga vision – att forma mobilitet för en mer hållbar framtid, säger Kai Johan Jiang i ett pressmeddelande.
Kai Johan Jiang bor sedan länge i Sverige och är svensk medborgare. Nevs (National Electric Vehicle Sweden) bildades 2012 när Kai Johan Jiang köpte tillgångarna i Saab Automotives konkursbo. Idag sysselsätter företaget drygt 900 personer i Trollhättan, varav cirka 700 är fast anställda. I Kina har det ett hundratal anställda i Tianjin och Peking.
Kai Johan Jiangs företag National Modern Energy Holdings är Nevs största ägare. Den kinesiska staden Tianji är näst största, medan SRIT (State Research Information Technology) äger en dryg fjärdedel. SRIT är i sin tur delvis statligt och delvis ägt av China Unicom som är Kinas största mobiloperatör.
Dagens besked innebär att Nevs är den första biltillverkare med utländska delägare som har beviljats en ny produktionslicens för elbilar i Kina. Produktionslicensen är ett krav för att ett företag ska få börja tillverka elbilar i landet och den beviljas av den kinesiska myndigheten NDRC.
Fabriken som just nu byggs i Tianjin får en årlig produktionskapacitet av 200 000 elbilar.