JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fingerprint tappar rejält

Biometrikföretaget Fingerprint Cards vinstvarnar och bedömer att försäljningen under det fjärde kvartalet 2017 minskade med 62 procent. För att kapa kostnaderna ska cirka 185 tjänster bort, enligt ett pressmeddelande.

Bakom det dystra beskedet finns en svag marknadsutveckling – speciellt den kinesisk smartmobilmarknad väntas fortsätta vara svag även i början av detta år – i kombination med sjunkande priser på kapacitiva sensorer.

Företaget bedömer att bruttomarginalen minskar till 21 procent. ”De främsta orsakerna till den lägre bruttomarginalen är en försvagad produktmix och en lagerreservering om -58,9 Mkr. Lagerreserveringen påverkar bruttomarginalen negativt med 10 procentenheter", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Nu vinstvarnar Fingerprint och flaggar för att försäljningen minskade till 615 miljoner kronor under det fjärde kvartalet förra året – det innebär ett tapp på 62 procent.

För att åtgärda detta har företaget inlett ett besparingsprogram som innebär att runt 185 tjänster ska bort. Främst drabbas konsulter, men även anställda.

Åtgärderna ska leda till besparingar om cirka 360 miljoner kronor under 2018. Kostnaderna för omstruktureringen bedöms för närvarande till cirka 40 miljoner kronor, som till största del kommer att redovisas under första halvåret 2018.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)