Det blir Fiat Chrysler som levererar fordonen när Googles systerbolag Waymo skalar upp sin robottaxi till skarp tjänst. Leveranserna startar innan året är slut.
”Tusentals” är det enda svaret Waymo ger på frågan om exakt hur många bilar – Chysler Pacifica minivan – det handlar om.
Idag har Waymo kring 600 stycken i rotation i de skarpa tester som just nu pågår på fem orter: Phoenix, Atlanta, San Francisco, Detroit och Kirkland.
Hittills har Wayo testat fordonen på 25 orter i USA. En Chrysler Pacifica hybrid minivan av 2018 års modell kostar 40 000 dollar och rymmer upp till åtta passagerare.
Det finns inget känt exklusivitetsavtal mellan Waymo och FCA. Företaget äger en mindre flotta av storstadsjeepen Lexus RX, men den håller på att fasas ut.
Självkörningsdatorn med mjukvara utvecklar Waymo i Michigan, nära FCA:s huvudkontor.
Alla biltillverkare utvecklar just nu självkörning av olika slag. Waymo tycks vara den som har den mest mogna tekniken.
Det som sticker ut i Waymos version är att företaget lämnar förarplatsen helt tom och att bilen tar sig för egen motor hela sträckan från start till mål. Ingen reservförare kan rycka in om någonting skulle gå fel.
En viktig faktor för att Waymo vågat ta det steget är att taxiresorna bara kan beställas på begränsade, väl kartlagda sträckor. Självkörande bilar är spårtaxi som rullar längs en virtuell räls av GPS-signaler, gyroutslag och tecken i terrängen som fordonets kameror, radar, lidar och sonar noterar.
Volvo planerade att ha 100 stycken självkörande fordon i trafik kring Göteborg redan i fjol. Men de planerna skrinlades. Det kan betyda att Volvo ännu inte känner sig redo att ta sin egen självkörningsteknik i skarpt bruk.
Volvo har däremot sålt 24 000 fordon till Uber, för leverans till en självkörande taxiflotta mellan år 2019 och 2021.