Det investeras just nu massor av pengar i en ny generation billigare lidarsensorer för självkörande bilar. Men Teslas vd Elon Musk har inte ändrat uppfattning. Under en telefonkonferens i onsdags kallade han lidar för en sämre lösning än kamera och radar, och en återvändsgränd.
Alla som experimenterar med självkörande bilar monterar lidar (ljusradar) på bilen för att 3D-kartlägga omgivningen. Bokstavligen alla – utom Elon Musk.
Hans Teslabilar ska klara sig med kamera, radar och ultraljud.
Lidar skjuter ut laserstrålar och mäter tiden det tar för dem att studsa tillbaka. Mätningarna ger sfäriska koordinater för alla objekt kring bilen. En tredimensionell karta växer i det närmaste automatiskt fram längs bilens väg.
Samma information kan läsas ut ur bilddata. Men den metoden är ingen direkt mätning utan kräver analys och beräkningar. Elon Musk kallar det för den ”hårda vägen” till autonomi.
Elon Musk |
– Vi måste göra passiv optisk bildigenkänning extremt bra för att kunna köra i godtyckliga miljöer och under alla förhållanden, erkände Elon Musk under telefonkonferensen.
Branchens tilltro till laserögon föddes i ett självkörningsrace år 2007 i Kalifornien. Fem av de sex bilar som gick i mål använde en nybyggd lidar från Velodyne med 64 roterande lasrar.
Det ena gav det andra och idag används Velodynes lidar av i stort sett alla. Alla tror också att det bara finns ett problem kvar med den – att den är för dyr. Den billigaste kostar 4000 dollar och den behöver du flera av för en självkörande bil.
Men alla tror dessutom att detta problem snart är löst. Ett tjugotal företag utvecklar en ny generation lidar utan rörliga delar, eller möjligen med en liten vibrerande mikromekanisk spegel som enda rörlig del.
Flera lovar priser på några hundra dollar. Ett par siktar på hundra dollar.
Men inte ens detta har övertygat Elon Musk. Han tror helt enkelt att hans lösning är bättre.
– Jag kanske har fel, och då kommer jag att framstå som en idiot. Men jag är ganska säker på att jag inte har fel.
Elon Musk tror inte att lidar är den optimala lösningen, och han varnar att den som bygger ett navigationssystem optimerat för lidarsensorer kommer att få svårt att senare byta strategi.
– Enligt min uppfattning är det en krycka och företag kommer att måla in sig i ett hörn i ett lokalt maximum som de kommer att upptäcka att det är väldigt svårt att ta sig ur, sade Elon Musk på konferensen.
I fjol hoppades Elon Musk att en Tesla skulle kunna demonstrera en förarlös resa mellan New York och Los Angeles. Så skedde inte. Resan skulle faktiskt kunna ha genomförts, avslöjade Elon Musk under telekonferensen, men bara med hjälp av ett hack som bara skulle ha fungerat för just den bestämda sträckan.
Elons nya bud är att en riktig resa med en självkörande Tesla från kust till kust kommer att äga rum mellan maj och augusti i år.
Bilden: Ett tjugotal företag utvecklar just nu en ny generation lidar för självkörande bilar. Läs mer i nästa nummer av Elektroniktidningen! Prenumerera här!.