Ubers självkörande Volvo såg kvinnan med cykeln på vägen, men kategoriserade henne som ett falsklarm. Uppgiften publiceras i tidningen The Information efter att ha läckt ut från Uber.
Utredningen av Elaine Herzbergs död i Tempe, Arizona, den 18 mars är fortfarande inte klar. Men uppgifter från Ubers egen analys har läckt ut till tidningen The Information.
En självkörande Uberbil körde ihjäl en kvinna i Tempe den 18 mars. Det är det första kända fallet där en självkörande bil dödat en fotgängare. På den video som publicerats från olyckan är det som om kvinnan är osynlig för bilen – den tycks inte vidta några som helst åtgärder för att förhindra kollisionen.
Förklaringen är att bilens självkörningssystem kategoriserat henne som ett falsklarm. Det är vad Ubers egen utredningsgrupp kommit fram till, enligt uppgifter till tidningen The Information.
Hon ska ha registrerats av sensorerna. Därefter ska mjukvara ha beslutat att hon var ett falsklarm. Därmed kunde bilen inte reagera i tid.
Sensorerna, algoritmerna, marginalerna, situationen, guvernören – här är de som fått skulden |
Här är några tidigare mer eller mindre väl underbyggda idéer som presenterats om olyckans orsaker. • New York Times har kopplat olyckan till att Ubers testbilar har en betydligt högre frekvens av ingripande från säkerhetsföraren än konkurrenten Waymo har, det vill säga att Ubers självkörningsteknik är dålig. • Flera har lagt skulden på Arizonas guvernör för att inte ställa tillräckliga säkerhetskrav på företag som gör självkörningsutveckling i skarp trafik. • Uber har kritiserats för att ha dragit ner antalet säkerhetsförare från två till en. • Nyhetsbyrån Reuters har drivit – den felaktiga – tesen att olyckan orsakades av att Uber skurit ner på antalet sensorer och att Elaine befann sig i lidarns blinda fläck. • Polischefen i Tempe har – felaktigt – hävdat att bilen hade omöjligt kort tid på sig att reagera • En advokat i Arizona har – felaktigt – spekulerat i att bilen antagit att kvinnan skulle flytta på sig eftersom hon hade väjningsplikt. |
Om inte självkörningssystem ibland ignorerar vad vissa sensorer redovisar som hinder skulle bilarna behöva bromsa ofta för till exempel löv och skuggor, och det skulle i sig orsaka risker i trafiken.
Elaine Herzberg gick över vägen utanför övergångsstället, men innan olyckan har Uber deklarerat att det är en situation som bilarna varit bra på att hantera.
Uber vill inte kommentera den pågående utredningen. Haveriutredningsmyndigheten NTSB väntas producera en preliminär rapport under de kommande veckorna. Också vägtrafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA bedriver en utredning.
Som svar på olyckan avbröt Uber alla sina självkörningstester i skarp trafik. Uber säger sig utreda hela sin säkerhetsorganisation, från säkerheten i systemen, till utbildningen av säkerhetsförare.
Uber meddelade igår att det anlitat tidigare NTSB-chefen Christopher Hart som säkerhetsrådgivare när det gäller företagets ”allmänna säkerhetskultur”.
I Sverige utreds trafikolyckor av Trafikverket, som ansvarar för alla trafikslag ur alla aspekter, medan NHTSA endast ansvarar för vägtrafik och för trafiksäkerhet.
NTSB motsvarar i Sverige Statens haverikommission. Båda utreder signifikanta olyckor i alla trafikslag.
Uber bedriver sin självkörningsutveckling på en Volvo XC90. Företaget har avböjt att svara Elektroniktidningen på frågan om vilken teknik från Volvo som användes i Uberbilen när olyckan skedde, utan säger sig vilja vänta på att utredningen ska bli klar.