Med hjälp av satellitnavigering och mobiluppkoppling går det att både sätta gränser för var ett fordon får köra och dessutom kontrollera att gränserna inte passeras. Bilsäkerhetsföretaget Veoneer demonstrerade igår tekniken i Stockholm.
Projektet startade i fjol efter terrordådet på Drottninggatan med målet att förhindra liknande händelser, men syftet är också att göra städerna klimatsmartare.
Maria Krafft på Trafikverket nämnde under demonstrationen att det går att komma ned till 20 centimeters precision. Därmed blir det möjligt att hindra uppkopplade fordon att komma upp på trottoaren, köra in på en viss gata och skapa virtuella trafikljus.
Tekniken visadas upp igår vid KTH, där en bil från Veoneer skickade data till molnet via ett 5G nät som Ericsson satt upp.
Projektet har letts av Transportstyrelsen. Göteborgs stad liksom Stockholms stad har deltagit plus Veoneer, Scania, Volvo Cars och Volvo Group.