Flygindustrin måste bli mer miljövänlig. Eldrivna flygplan är den hållbara lösningen för framtiden, menar forskare vid Mälardalens högskola som medverkar i ett Horizon 2020-projekt med mål att skapa användbara lösningar till år 2050.
Cleansky2, finansierat av EU:s Horizon 2020, är ett stort forskningsprojekt med sikte på hållbar flygteknik. Här ingår bland annat projektet Trade – Turbo Electric Aircraft Design Environment – med svenskt deltagande och fokus på att stötta preliminära konstruktionsbedömningar och att optimera hybrida framdrivningssystem som ska tas i bruk år 2050.
– Trade-projektet är det första i sitt slag i Sverige som tittar på flygtransportens framtid, ett viktigt projekt som vi utför i samarbete med ABB, säger Konstantinos Kyprianidis, professor i energiteknik vid Mälardalens högskola (MDH) i ett pressmeddelande.
Den snabba utvecklingen inom andra områden, då främst automations- och fordonsindustrin, gör att forskarna nu ser att elektriska system med hybriddrift kan vara tillämpbara även i flygplansmotorer.
Det första området att studeras är system som kombinerar elmotorer med exempelvis gasturbiner. Tanken är att optimera gasturbinen att ta hjälp av elkraftssystemet vid start och uppstigning, då extra kraft krävs.
I dagsläget är dock tekniken inte möjlig för stora flygplan, då effekttätheten hos batterier fortfarande är avsevärt lägre än hos det flytande bränslet. En annan bromskloss för hybridelektrisk drift är att dagens flygplansdesign utgår från traditionell aerodynamik och gasturbindrift, men just nu arbetar många forskare världen över med detta.