Göteborgsföretaget Insplorion har skrivit ett samarbetsavtal med amerikanska Littelfuse kring batterisensorteknik för bilar. Sedan tidigare har det ryktats att Littelfuse sponsrat ett projekt där Insplorions batterisensor integrerats i en batteriprototyp från skotska AGM Batteries.
– Vi ser Littelfuse som en bra samarbetspartner eftersom deras tillväxtambitioner för bilsensorer matchar våra egna ambitioner, säger Patrik Dahlqvist, vd på Insplorion i ett pressmeddelande.
Samarbetet syftar till att ta Insplorions egenutvecklade batterisensorteknik, kallat NPS (nanoplasmonic sensing), till marknaden där bilindustrin står i fokus.
Med sensorer i batteriets celler, som i realtid mäter laddningen, går det att hushålla bättre med laddningen. Enligt Insplorions uppskattningar kan tekniken ge upp till 25 procent längre körsträcka för en elbil. Likaså bäddar tekniken för högre säkerhet.
Några detaljer kring samarbetet ger företagen inte, men i pressmeddelandet konstaterar Patrik Dahlqvist:
– Vi ser Littelfuse som en bra samarbetspartner eftersom deras tillväxtambitioner för bilsensorer matchar våra egna ambitioner. Tillsammans har båda bolagen tekniken för serie produktion och försäljnings kanaler till industrin.
Littelfuse är baserat i Chicago och tillhör världstoppen inom kretskortsskydd. Kunderna finns inom fordonsindustrin, men även inom elektonikindustrin och annan industri.
Insplorion har rötter i forskning på Chalmers.
Tidigare har den skotska batteritillverkaren AGM Batteries tagit fram en prototyp med det svenska företagets teknik. En icke namngiven komponenttillverkare, som tros vara Littelfuse, bekostade delvis det projektet.
Elektroniktidningen har tidigare skrivit en mer djupgående artikel om Insplorions sensorteknik, som du kan läsa här (länk).