Svensk lag säger att alla skolor, där eleven är under 18 år, måste rapportera hem till vårdnadshavarna hur närvaron ser ut på varje enskild lektion varje dag. Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå har testat automatisk elevregistrering genom taggar, telefonappar och ansiktsigenkänning. Reaktionerna har varit positiv från både elever och lärare.
Varje år lägger lärarna vid Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå 17 280 timmar på att registrera elever på lektionerna. Det motsvarande tio heltidstjänster.
Skolan har nu ingått ett pilotprojekt med Tieto för att undersöka om det går att istället införa automatisk registrering. En klass har använts som testgrupp under 8 veckor.
– Med automatisk registrering behöver inte eleverna oroa sig för att läraren tar fel på person eller glömmer bort att ge dem närvaro, och läraren kan komma igång med sina lektioner direkt, utan att bli störd av eftersläntrare, säger Tommy Lindmark, IT-strateg på Skellefteå kommun i ett pressmeddelande.
Under projektet – kallat ”Future classroom” – placerades kameror och sensorer vid ingången till klassrummet. Systemet identifierar punkter i ansiktet som bildar ett unikt mönster och som kameran sedan känner igen. I testet ingick även att testa plasttaggar och appar på elevernas mobiltelefoner, förutom ansiktsigenkänning.
Självklart fick elever och föräldrar ge sitt samtycke till projektet, som följde gällande lagar och riktlinjer för datahantering och etiska frågeställningar.
Försöket med ansiktsigenkänning visade bland annat hur viktigt det är för eleverna att få någon typ av visuell återkoppling – i det här fallet att en lampa tändes när de passerade.
– Att man vet när och hur man blir ”registrerad” visade sig väldigt viktigt för känslan av trygghet i projektet. Vi testade även att använda en liten figur som eleverna kunde interagera med, som kameran satt i, det var också framgångsrikt, säger Fredrika Ling på Tieto i pressmeddelandet.
Närmast ska skolan och kommunen utvärdera resultatet för att se om de ska gå vidare med automatisk registrering som en permanent lösning.
Här kan du läsa rapporten och beskrivningen av projektet (länk).