Waymo söker 19 000 kvadratmeter fabrikslokal i Michigan för att på egen hand kunna sköta integreringen av självkörningsteknik i de standardfordon från Fiat Chrysler och Jaguar Land Rover som företaget bygger om till robottaxibilar.
Företaget ska investera 120 miljoner kronor på en anläggning för att bygga om personbilar till robottaxi genom att installera sensorer och datorer i dem.
Närmare bestämt utgörs merparten av pengarna – 70 miljoner kronor – av ett bidrag från Michigan. Bidraget har som villkor att anläggningen år 2021 ska ha minst 100 anställda. År 2025 ska där kunna jobba upp till 400 personer.
Idag är det Fiat Chrysler som sköter integreringen på en anläggning med 20 anställda i Novi i Michigan.
Waymo misslyckades med sin plan att lansera en förarlös taxi vid årsskiftet, vilket satte ett frågetecken över hela robottaxiprojektet.
Bilarna kör sig själva bland annat i Phoenix och kan fjärrstyras. Men Waymo låter fortfarande en tekniker sitta i förarsätet. Den platsen skulle enligt tidigare planer ha varit tom vid årsskiftet. Det först när den platsen är oavlönad som robottaxi kommer att kunna konkurrera ut bemannad taxi.
Men att Waymo självt inte gett upp ännu, demonstreras nu av planerna som smids i Michigan, närmare bestämt annonserar företaget efter lokaler i Macomb, Oakland, alternativt i Wayne county.
Waymo har tidigare meddelat att det beställt 62 000 Fiat Chrysler Pacifica Hybrid och 20 000 elektriska Jaguar I-Pace till sina taxiflottor. Båda modellerna kommer enligt Waymos pressmeddelande att rulla genom den nya anläggningen.
– Detta blir världens första fabrik som till hundra procent är anpassad för masstillverkning av autonoma fordon på nivå 4, säger företaget.
Bilar på SAE-nivå 4 är obemannade – de klarar sig helt på egen hand.
En partner för integreringen är kanadensiska Magna, som sedan tidigare är partner till Lyft – ett annat av många företag som utvecklar robottaxi.