Vid en konferens i Göteborg i förra veckan avslöjade biltillverkaren Nissan siffror som visar att batteriet i en Leaf lever tio till tolv år längre än bilen som förväntas ha en livslängd på tio år.
Uppgifterna kommer från Automotive News som också arrangerade konferensen (länk). Nissans chef för energitjänster, Francisco Carranza, var på plats och presenterade siffrorna som bygger på data från de 400 000 Leaf som tillverkats sedan premiären år 2011.
Företaget samlar kontinuerligt in data över bland annat laddmönster och degradering. Batterierna tappar kapacitet beroende på hur bilen körs och laddas men också hur varmt eller kallt klimatet är. Francisco Carranza gav dock inga siffror på hur stor kapacitet som är kvar efter tio år, som företaget betraktar som en genomsnittlig livslängd för bilen.
Företaget garanterar att batteriet håller i åtta år eller 16 000 mil vilket innebär att kapaciteten inte får sjunka under nio av tolv staplar på kapacitetsmätaren.
Nissan driver olika projekt för att utröna hur man kan återanvända batterierna när bilen skrotas. Bland annat har man byggt ett lagringssystem i Amsterdam på 3 MW (motsvarande 148 Leaf) med en kombination av nya och gamla batterier.