Kanadensiska Leddartech väljs som leverantör av lidar till amerikanska Coasts självkörande rallyförarprogrammerade (!) skyttelbussar för campus- och stadsmiljö.
Teknisk mognad är en av de egenskaper hos Leddartech som Coast lyfter fram som grund för sitt val – Leddartech har byggt lidar i tio år.
En annan faktor är Leddartechs ”kokong”-lidar. Utöver att täcka 360 grader runt fordonet lämnar Leddartech ingen osynlig zon omedelbart runt fordonet – Leddartech kallar zonen för fordonets kokong. Kokonglidarn skyddar exempelvis gångtrafikanter som förflyttat sig till bilens omedelbara närhet när den stått tillfälligt stilla i trafiken.
Lidarn kommer att användas i Coasts skyttlar tillsammans med radar och kamera.
Leddartechs lidar saknar rörliga delar. Leddartech säljer kompletta plattformar och olika typer av lidarer. Dessutom säljer Leddartech sina egna kretsar och sin egen mjukvara – Leddar Engine respeltive Leddar SP – för de som vill skräddarsy sin egen lidar.
Coasts skyttlar har genomfört 60 pilottester med 120 000 passagerare i bland annat New York, Singapore, Hongkong, London och Sankt Petersburg.
Coast är känd för att ha anlitat rallyföraren Dario Franchitti som teknisk rådgivare.
Det låter som vansinne att låta en rallyförare programmera skyttelbussar. Men det som Dario Franchitti tror gjort honom till trefaldig Indianapolis 500-vinnare är hans förmåga att läsa andra trafikanters beteende. Det är en social kompetens som är en nyckelförmåga för ett självkörande fordon som ska interagera med riktiga människor i trafik.
– Sedan Coast bjöd in mig har jag inte kunnat slutat reflektera över alla de saker jag gör i förarsätet utan att tänka på det, efter alla år av professionell körning, säger han.
– Jag noterar när en förare rör på huvudet det allra minsta, eller så fort framhjulet börjar vrida sig, och då vet jag när och hur ett fordon kommer att byta riktning innan det faktiskt sker. Det här ska jag lära ut till Coasts ingenjörer.
Läs med om Leddartech i Elektroniktidningens arkiv (länk).