Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.
– Nu har vi möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Uppdraget för Vera är att flytta containrar från DFDS logistikcenter i Göteborg till en hamnterminal. De autonoma transporterna övervakas av en operatör i ett kontrolltorn och fordonet passerar bland annat igenom en rondell och måste ta sig förbi en öppningsbar grind. På sikt ska fordonet även köra på allmänna vägar i industriområden.
Volvo uppger att lösningen är lämplig för repetitiva flöden och har i försöket en begränsad maxhastighet på 40 km/h.
Konceptet liknar i mångt och mycket det som uppstartsbolaget Einride utvecklar. Företaget har bland annat Lidl och DB Schenker som pilotkunder för uppdrag som går ut på att dag efter dag köra samma sträcka, en begränsning som kraftigt förenklar för autopiloten.