Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.
Mildybrider är fossilbilar med en extra elmotor plus batteri som fungerar som en assistent som hjälper upp verkningsgraden. Elmotorn drivs av batteriet som laddas av energin som uppstår när bilen bromsar. Det sänker bränsleförbrukningen med upp till 15 procent.
CATL designar, utvecklar och producerar battericeller i enlighet med Bosch specifikationer. Cellerna kommer sedan att användas i Bosch 48-voltsystem som i detta sammanhang är ett batteri där cellerna är en viktigt komponent.
Merparten av marknadens mildhybrider använder Boschs 48-voltssystem som enligt företaget ser en dramatiskt växande marknad, främst i Europa och Kina. Bosch räknar med att uppemot 20 procent av de bilar som säljs år 2025 kommer att använda dess 48-voltssystem. Det innebär för Boschs del en ökning på tio gånger, motsvarande fem miljarder euro till år 2025.
Boschkoncernen med dess cirka 460 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder har 410 000 anställda och omsatte 78,5 miljarder euro under 2018.