Göteborgsföretaget Powercell Sweden, som utvecklar och tillverkar bränslecellstackar, har startat ett dotterbolag i Kina. Företaget – PowerCell Fuel Cell – ligger i Shanghai, där rekrytering av lokal personal just nu pågår.
– Kina ligger före när det gäller bränslecellsteknologin och för PowerCell är det avgörande att vi finns på plats och kan dra nytta av de satsningar som landet gör, säger Per Wassén, vd för Powercell i ett pressmeddelande.
Kina är världens största tillverkare av batterier för fordonssegmentet. Men landet har konstaterat att strömmen i elnätet inte räcker till när andelen batterifordon blir för hög, så därför satsar Kina även på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller.
Sedan en tid rullar exempelvis ett antal kinesiska bussar med den svenska bränslecellsstacken S2 i dagliga fältprover.
Kinesisk industri producerar stora mängder vätgas som restprodukt. Enligt Powercell är den egna bränslecellsstacken S2 den enda på marknaden som har god tålighet mot föroreningar och som kan köras på vätgas som antingen producerats genom reformering av andra ämnen eller som bildats som biprodukt.
Efter att Powercell nu fått tillstånd att etablera ett kinesiskt dotterbolag drar PowerCell Fuel Cell igång i Shanghai.
Yibo Zhao har utsetts till chef för det nya kontoret. Han har arbetat på Powercell sedan 2017, som säljansvarig för Asien. Innan dess arbetade han påFrontpac, som säljare stationerad i Kina, och för Volvokoncernen. Närmast ska företaget rekrytera ytterligare personer lokalt.