JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 16 juli 2020 VECKA 29

Batterier med fast elektrolyt och batterier som följer helt nya principer – det finns i färdplanen för samarbetet mellan japanska Panasonic och Toyota.

För ett år sedan berättade världens största batteritillverkare och världens näst största biltillverkare att de skulle bilda ett gemensamt bolag för batteritillverkning – läs mer här.

Nu har de gett bolaget ett namn – Prime Planet Energy & Solutions – och dragit upp en färdplan. Prime är ett namn Toyota använder på sina plugin-hybridbilar.

Planen har för det första tidigarelagts. För ett år sedan hette det att verksamheten skulle starta i slutet av 2020. Men redan den första april kommer portarna till kontorslokalerna i Tokyo och Kansai att låsas upp.

De två hoppas kunna tillverka ett elbilsbatteri med fast elektrolyt. Sådana är säkrare och ger högre kapacitet men är fortfarande dyra. 

De kommer i första hand även att utveckla och tillverka battericeller i huvudfåran, som de beskriver som havandes hög kapacitet och hög effekt och varandes avsedda för bilar. De berättar att cellerna blir prismatiska, vilket är vad Toyota brukar föredra – med ett undantag i fjol då Toyota i Kina tillverkade bilar med de cylindriska batterier Panasonic tillverkat för Tesla.

Dessutom kommer de att tillverka ytterligare typer av battericeller som följer ”nya principer”.

De två äger ungefär hälften var av Prime. Toyota har två procent mer och har ordförandeposten och en röst mer i styrelsen.  De två har redan haft gemensam batteriutveckling sedan år 1996. Enligt sajten Electrive kommer Panasonic att inordna fem av sina existerande batterifabriker i Japan och China under Prime.

För ett år sedan hette det att Prime skulle bemannas med 3500 personer från Toyota och Panasonic. Nu heter det att Prime kommer att sysselsätta 5100 personer, vara 2400 på ett dotterbolag i Kina. 

Toyota satsade under lång tid på bränsleceller som alternativ till batteribilar. Enligt nyhetsbyrån Reuters kalkylerar Toyota idag med att hälften av dess bilförsäljning år 2025 ska bestå av ”elektrifierade” bilar.

MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)