Vägsträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge ska elektrifieras. Här ska en ny elväg med dynamisk laddning byggas. När den tas i bruk år 2023 kan den bli världens första permanenta elväg, enligt Sweco som fått i uppdrag att planera utbyggnaden.
Den planerade utbyggnaden är en del av Trafikverkets nationella plan för elvägar. Samtidigt är den en viktig pusselbit i ett större regionalt miljö-pussel.
Redan idag har Riksväg 73 – som binder samman Stockholm med Nynäshamn, och indirekt Gotland – en viktig regional funktion. Här kommer dessutom trafiken att öka när den nya godshamnen i Norvik öppnar.
På sikt är målet att lastbilstrafiken från Nynäshamn och Norvik ska kunna drivas med el till Västerhaninge, där järnväg med godstrafik och även pendeltåg finns. Samtidigt ska lastbilarna även kunna ladda sina batterier under sin väg mot bland annat Stockholm.
I ett första skede har Sweco fått uppdraget att ta fram en plan för elektrifiering av den 26 kilometer långa vägsträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Elvägen ska kunna ladda elfordonen samtidigt som de kör på vägbanan. I uppdraget ligger att beskriva konsekvenserna av tre olika dynamiska laddtekniker.
Uppdraget har just börjats och det ska vara slutfört under hösten 2021.
Den nya elvägen beräknas stå klar 2023. Då kan den enligt Sweco komma att bli den första permanenta vägen i världen som använder dynamisk laddning.