Volvokoncernen och Daimler Truck bildar ett samriskbolag för att utveckla och kommersialisera bränslecellssystem till tunga fordon. Företagen satsar tillsammans 13 miljarder kronor i det nya bolaget som de ska äga lika stora delar av.
– Med det här samriskbolaget visar vi tydligt att vi tror på bränsleceller för kommersiella fordon. Men för att göra visionen till verklighet är det viktigt att även andra företag och institutioner stödjer och bidrar till utvecklingen, inte minst när gäller att etablera den nödvändiga infrastrukturen för bränslet, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt i ett pressmeddelande.
Rent formellt lägger Daimler sin befintliga verksamhet kring bränsleceller i ett nytt bolag där Volvo köper 50 procent för cirka 0,6 miljarder euro. Affären förväntas vara genomförd mot slutet av året och kräver godkännande från olika konkurrensmyndigheter.
Genom att samarbeta kan de båda företagen minska sina utvecklingskostnader och snabba på introduktionen av bränsleceller i produkter som används för tunga transporter och långa färdsträckor. Volvokoncernen och Daimler Truck kommer dock att fortsätta vara konkurrenter inom alla andra områden.
De båda företagen har som målsättning att ha serieproduktion av tunga fordon med bränsleceller under andra halvan av det här decenniet.
Det nya bränslecellsbolaget kommer att har verksamhet i Nabern i Tyskland (idag huvudkontor för Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH) och produktionsenheter i Tyskland och Kanada.
Intressant att notera är att Volvo satte sitt helägda bolag Powercell, verksamt inom bränsleceller, på börsen så sent som för fem år sedan. Volvo har stegvis sålt av hela innehavet.