JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise


Alphabets bolag Waymo kommer snart att erbjuda  förarlös taxi – utan operatör i framsätet – som en öppen tjänst till allmänheten. Det är en milstolpe i utvecklingen av självkörande fordon.

Googles taxiapp berättar att passageraren blir helt ensam i bilen. 

Efter ett decennium av utveckling tycks det som om Waymo äntligen känner sig redo att förklara så kallad SAE4-självkörning färdig att tas i bruk. Bolaget kommer att erbjuda allmänheten kompletta resor från start till mål utan reservförare i bilen.

Genom åren har under perioder utvalda personer fått åka Waymos robottaxi med tomt framsäte. Så är det även just nu sedan i höstas. 

Och initialt gäller det nya erbjudandet från Waymo fortfarande endast medlemmar i tjänsten Waymo One. 

Men om några veckor kommer Waymo att låta vem som helst beställa oövervakad förarlös taxi via en app. Waymo kallar det för ”rider only mode” och ”fully driverless”. Appen berättar för passageraren att hen blir ensam i bilen.

Självkörande betyder olika

Det här är de sex självkörningsnivåer som den amerikanska organisationen SAE definerat.

SAE 0 – Baksätesförare. Du kör. Bilen hackar på dig om du backar för nära eller ser trött ut.

SAE 1 – Assistent. Du kör. Bilen håller hastigheten konstant, håller sig mitt i filen eller sköter någon annan rutinuppgift. 

SAE 2 – Körlärare. Bilen kör, men du måste hela tiden vara beredd att ingripa.

SAE 3 – Co-driver.  Du och bilen turas om att köra. När bilen kör kan du läsa en bok. Bilen säger till när det är din tur. Den kan parkera och vägra fortsätta. Du har förhoppningsvis läst manualen innan och känner bilens begränsningar.

SAE 4 – Passagerare. Du är aldrig involverad i körningen. Du behöver inget körkort. Robottaxi är ett bra exempel. Du berättar vart du vill åka. Bilen åtar sig körningen eller ej.

SAE 5 – Yrkesförare. Bilen åtar sig alla typer av körningar mellan alla adresser i alla väder och väglag.

Det område som öppnas för förarlös trafik omfattar ungefär hälften av de cirka 250 km2 som Waymo trafikerar i Phoenix. 

Samtidigt kommer Waymo att börja utöka sitt täckningsområde genom att sjösätta fler självkörningsanpassade bilar i Phoenix. En del körningar övervakas av en operatör i bilen. Under andra körningar är det tomt i framsätet.

En del av de nya bilarna kommer att vara ombyggda Jaguar I-Pace. Dagens flotta i Phoenixområdet består av Chrysler Pacifica minivans, cirka 300–400 stycken. Både I-Pace och Pacifica är standardbilar som byggs om för självkörning – och numera förstås även för att hindra virus att färdas mellan fram- och baksäte. 

Att detta händer nu, är för att Waymo nu anser tjänsten bekväm och mogen. ”En himmelsk upplevelse” – brer Waymo på med. Ett vanligt antagande bland kommentatorer är annars att problemet är säkerheten. Men Waymo hävdar att säkerhet inte varit en utmaning på länge. Företaget refererar inte till sin personal i framsätet som ”säkerhetsförare” utan som ”operatörer”. Bilarna kan även hantera vägar med hög hastighet, ”high-speed”, påpekar Waymo.

Utvecklingen av robottaxi fick ett stort bakslag när Uber – som vid den tiden hade en undermålig säkerhetsorganisation – körde på och dödade en kvinna i Tempe under ett självkörningsexperiment.

Andra utmaningar utöver säkerheten i utvecklingen av robottaxi, är att få resan att vara bekväm för passagerarna och att få robottaxin att interagera smidigt med andra trafikanter – att veta om personen vid övergångsstället vill stanna eller gå. 

Även invånarna i staden Phoenix torde vid det här laget – antar Elektroniktidningen – ha hunnit anpassa sitt eget beteende till Waymobilarnas eventuella säregenheter. Det kan vara en nog så betydelsefull faktor till att tjänsten kunnat mogna.

Även i Kina körs robottaxi utan vare sig operatör eller säkerhetsförare i förarsätet, av Weride. Vem som kommer att räknas som först att ta en sådan tjänst i skarpt bruk blir en fråga för historikerna.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)