Waymo kommer att låta kunder rulla helt ensamma i företagets experimentella robottaxitjänst i Phoenix, för vissa körningar. Waymos taxiapp kommer ibland att föreslå det som ett alternativ för kunden.
Så skulle Waymos tjänst egentligen ha sett ut från början när den startade den 5 december i fjol. Det blev en antiklimax för självkörningsbranschen när så inte skedde efter en lång tid av förväntningar och en utbredd tro på att Waymo var den som låg först i utvecklingen.
Om inte ens Waymo var redo att plocka bort sina tekniker ur framsätet skulle ingen annan heller vara redo.
Det historiska meddelandet från Waymo till sina kunder att de snart kan komma att sitta helt ensamma utan Waymopersonal i robottaxin. Det finns alltid en knapptelefon till Waymo-assistans. |
Och så blev det – ingen kör experimentrobottaxi utan tekniker i framsätet. I vilken utsträckning som Waymo faktiskt kommer att börja göra det nu, kommer den närmaste framtiden att utvisa. Nyheten i sig meddelades inte direkt från Waymo. Det som hänt är att användare av tjänsten fått ett direktmeddelande om vad som kommer att ske.
I mars i fjol körde taxibolaget Uber på och dödade en kvinna i Tempe, Arizone, med en av sina experimentbilar. Det gav branschen en tankeställare och spred skepsis bland mediakommentatorer.
I ett tidigare stadium av Waymos utveckling rullade dess taxibilar ibland utan trygghetspersonal, men olyckan i Tempe kan ha bidragit till att Waymo bromsade planerna på att göra det med vanliga människor som passagerare. Företaget satte tillbaka reservföraren i framsätet strax innan den skarpa premiären.
Waymo kan ha gjort bedömningen att det skulle ha inneburit en säkerhetsrisk att plocka bort personalen ur förarsätet.
Det är också känt från vittnesmål från passagerare att Waymos bilar är orutinerade bilförare med jobbiga konsekvenser för både passagerare och medtrafikanter. Bilarna har haft en dålig känsla för hur ett fordon framförs bekvämt och hur de smidigt ska hantera trafiksituationer som kräver sociala samspel med medtrafikanter – som att svänga in på en hårt trafikerad väg eller att avgöra om en fotgängare önskar gå eller stanna kvar vid ett övergångsställe.
Elektroniktidningen tror att det finns ett uppenbart sätt för Waymo att bestämma vilka körningar som nu kan gå med tomma framsäten, nämligen sträckor och tider som Waymo under de senaste året kunnat dokumentera att bilarna klarar på egen hand utan ingripanden.