Forskare från KTH har tillsammans med Göteborgsbaserade Icomera utrustat ett X2000-tåg med 5G-teknik. Passagerarna har kunnat dela på 1,267 Gbit/s, vilket är världsrekord för ett reguljärt tåg.
I försöket har man nyttjat Icomeras kunnande i att kombinerat datalänkar från olika typer av system och operatörer för att förbättra täckningen och datatakten. Rent praktiskt handlar det om en kombination av LTE och 5G.
– Med 5G går det att hålla eller delta i videomöten på tåget. 5G har betydligt bättre prestanda än 4G. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, säger Claes Beckman, forskare på avdelningen Kommunikationssystem vid KTH i ett pressmeddelande.
Icomera är ursprungligen en avknoppning från Chalmers. Företaget har 350 anställda, en omsättning på ungefär en miljard kronor och är sedan 2017 ägt av franska Engie.