JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Volvos bildelningstjänst M har trollat bort 4515 bilar i Stockholm. Det hävdar företaget i en rapport. En M-delad bil ska ersätta åtta stycken ägda bilar.

Volvo Car Mobility har köpt en undersökning från det franska konsultbolaget Capgemini Invent och släppt siffrorna i en rapport.

26 procent av M-kunderna ska enligt Volvo ha sålt sin egen bil som en effekt av sitt medlemskap i M. Och 51 procent av dem har backat från ett bilköp i och med att M funnits tillgänglig. 

I Stockholm ska antalet bilar ha minskat med 4 515 stycken. De skulle upptagit en yta stor som Kungsträdgården om de behövt parkeras.

25 procent av en grupp som svarade på frågor från Capgemini, uppgav att de gick mer och använde cykel i högre utsträckning än tidigare.

Enligt rapporten har M sparat in 8 200 ton koldioxidutsläpp, 3,2 miljoner liter bränsle och 3,8 miljoner liter vatten, det sistnämnda från färre biltvättar.

Den yta som frigörs när antalet bilar minskar med 4 515 motsvarar 56 440 kvadratmeter, en yta som skulle kunna användas till bostäder för 10 300 personer. En bil står parkerad 95 procent av tiden och tar upp en yta upp emot 50 kvm om man räknar platsen som behövs när den körs in på parkeringsplatsen. 

Capgemini Invent genomförde undersökningen mellan juli och oktober 2020. Den omfattade 9 955 privatkunder i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Respondenterna har tillfrågats om bilägande och körbeteende före och efter att ha använt M, och om de går, cyklar eller åker kollektivt oftare än tidigare.

Rapporten är baserad på en kombination av externa data och nationell statistik samt av intern data från Volvo Car Mobility.

Rapporten är inte publicerad i en vetenskapligt tidskrift. Innehållet ska ha kvalitetsgranskats internt på Capgemi och av externa experter. Data ska ha validerats av relevanta experter inom stadsplanering, fastighetssektorn samt forskning kring bilolyckor.

Hela rapporten kan laddas ner här (länk).

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus