JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Det kommer att finnas en gigantisk marknad för begagnade litiumjonbatterier. William Bergh har allt klart för att driva den marknadsplatsen och har nu fått stöd av affärsacceleratorn Sting.

William Berghs företag Cling blir mycket förenklat ett sorts Blocket för begagnade batterier.

Elektrifieringen går så fort att viktiga länkar i ekosystemet ännu inte finns på plats. Detta  inkluderar den kanske viktigaste länken av dem alla: ett system för återvinning och återanvändning. 

– Värdekedjorna har inte hunnit hänga med, konstaterar William Bergh.

– Just nu hamnar batterier från elbilar i containrar på bilskrotar. De sprider ut dem på ett fält och väntar på att det ska lösa sig, säger William Berg.

Affärsacceleratorn Sting tror att hans Cling mycket väl kan bli en del av lösningen och har just adopterat bolaget under sitt nya program ”Accelerate Climate Action”.

Det innebär bland annat coaching, viss finansiering och access till affärsänglar. William Berg andas ut.

– Det här ger oss verkligen trygghet i både finanser och att utveckla affärer.

Han har jobbat med idén sedan han gjorde sitt examensarbete kring batterikonstruktion hos ingen mindre än blivande svenska batteritillverkaren Northvolt.

Det gav honom koll på alla de små detaljerna. Ett tydligt exempel är att han till och med har en container klar för transporterna. Den konstruerade han under sin tid på universitetet i München. Den är till för frakt och förvaring av litiumjonbatterier – hälften av kostnaderna för en affär med ett begagnat batteri kan idag ligga i transporten.

Hans allra första affär gällde återanvändning. På sikt är  William Berghs stalltips dock att kunden i de flesta av affärerna snarare kommer att vilja återvinna batteriet. Då blir hans marknadsplats en ”digital gruva” som han kallar det.

Cling saknar inte konkurrenter, men är ändå ute i ganska god tid. Det stora affärerna ligger minst ett decennium bort eftersom elbilstillväxten just börjat och litiumjonbatterierna i de bilar som börjar rulla nu kommer att hålla många år under normalt bruk.

William Bergh läste till energiingenjör på Lunds universitet och är en av grundarna av universitets första elektriska racingstall.

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

 

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)