JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Upp till 80 procent av merkostnaden för en eldriven lastbil kan nu betalas av tyska staten. Även infrastrukturen får samma starka stöd.

Det berättar nyhetsbrevet OmEV.

Tyskland vill snabba på övergången till eldrivna lätta och tunga lastbilar med hjälp av statliga styrpengar. EU godkände i somras det nya stödet.

– Hemligheten bakom godkännandet är att Tyskland använder ett konkurrensutsatt anbudsförfarande utifrån klara, öppna och icke-diskriminerande kriterier, skriver nyhetsbrevet OmEV.

Stödet gäller ellastbilar såväl som laddhybrider och bränslecellsdrivna lastbilar och beräknas ur ett enkelt grundkriterium: ”utsläppsminskning per krona”. Merkostnaden beräknas i relation till en diesellastbil av samma storlek.  

En organisation kan få maximalt 15 miljoner euro per år i stöd och lastbilarna måste vara sålda inom EU. 

Stödprogrammet heter KSNI (Förderprogramm für Klimaschonende Nutzfahrzeuge und Infrastruktur).

Inte bara lastbilsinköp får stöd, utan också upp till 80 procent av kostnaderna för laddinfrastruktur och vätgasstationer, där även nätförstärkning och energilager räknas. Stödet för laddinfrastruktur måste vara koordinerat med ellastbilar som ska använda den.

Magnus Karlström på nyhetsbrevet OmEV tror att fler länder kommer att följa Tyskland i spåren och undersöka om de kan göra stödsystem på liknande sätt.

Först till kvarn gäller eftersom det kommer att finnas en begränsad pott. För inköp har summan 1,6 miljarder euro nämnts och för infrastruktur 5 miljarder euro.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus