Två nya modeller av den elektriska och självkörande lastbilen Pod – en med flak och en för den amerikanska marknaden – plus ett operativsystem för transporter kallat Saga. Dessutom kryddar företaget lanseringen som riktar sig till den amerikanska marknaden med den första heltidsanställda fjärrchauffören.
– USA:s innovativa anda är den standard som alla mäter sig med, och den amerikanska transportmarknaden är den största och mest konkurrenskraftiga i världen. För att vara branschledande måste du spela i den här ligan, säger företagets vd Robert Falck i ett pressmeddelande.
Satsningen på USA sker med en rad partners, däribland Ericsson och Siemens, liksom kunder som Oatly, Bridgestone och GE Appliances.
Ska man tro Einride och de beräkningar företaget gjort med Saga kan 40 procent av vägtransporterna i USA elektrifieras redan idag, till samma kostnad som diesel eller billigare. Precis som i Sverige handlar det om kortare körningar som ofta görs enligt bestämda rutter och dagar.
Företaget har tidigare sagt att 60 procent av transportbehovet i Sverige utgörs av sträckor som är 20 mil eller kortare.
Den amerikanska versionen av Pod kommer att ha samma teknik för självkörning i Sverige - med SAE nivå 4 - men vara bättre anpassad för amerikanska vägar.
Flatbed Pod är ett modulärt fordon byggt för att kunna tillgodose alla typer av fraktbehov, inklusive transport av containrar för lättare övergång mellan hav och land.
Dessutom kommer Einride att öppna ett kontor i New York där delar av ledarteamet kommer vara baserat. Företaget startar också regionala kontor i Austin, San Francisco och i sydöstra USA.