Volvo och Northvolt kan komma att utvidga sitt batterisamarbete till såväl USA som Asien. Det säger deras vd:ar till tidningen Financial Times.
Northvolts planer för battericellsfabriker har hittills varit fokuserade på Europa. Förutom den egna fabriken i Skellefteå planerar Northvolt ytterligare en egen fabrik i Europa. Dessutom bygger respektive planerar Northvolt fabriker i Europa i partnerskap med Volkswagen och Volvo.
Men nu säger Volvos och Northvolts vd:ar till FT att de kan tänka sig att expandera sitt samarbete till såväl USA som Asien.
– Om vi tillsammans kan arbeta snabbare än våra konkurrenter, så är det något som vi vill utnyttja, inte bara i Europa utan även Amerika och Asien. Det finns inget i vår överenskommelse som begränsar oss till Europa. Vi startar i Europa, men vi tillverkar ju bilar globalt, säger Håkan Samuelsson, Volvos vd.
Peter Carlsson, Northvolts vd, har sagt till Financial Times att de undersökt möjligheterna att expandera sitt samarbete till både USA och Asien.
– Hittills har vi varit mycket fixerade på Europa. Kundbasen, trenderna och tillväxten i Europa har varit så snabb att det varit mer än nog för oss att hantera.
Han tillade att med tanke på att Volvo är globalt, så vore Asien och USA en naturlig utveckling
Northvolt har en närvaro i USA genom ett köp i somras av Standfordavknoppningen Cuberg, som är specialist på batterier till elflygplan.
Northvolts norska battericellsfabrikskollega Freyr kommer att bygga en fabrik i USA. Men ingen av de europeiska batteriuppstickarna har vad Elektroniktidningen känner till talat om att expandera till Asien, vilket är hemmaplan för dagens batterijättar som Panasonic, CATL och LG Chem.