Under några år har två projekt testat autonom transport på Chalmers Campus. Nu är det dags att i ett nytt projekt se vad som händer när de två samexisterar i stadsmiljö. Arton partners deltar i projektet som beviljats fyra miljoner kronor av Vinnova.
Projektet kallat Samverkande Autonoma Transporter (SAT) drar igång nu och ska pågå till juni 2023.
– Vårt mål i slutet av projektet är att ha en systemlösning med buss och robot samt en förberedande analys av hur den ska kunna implementeras i nya och befintliga stadsdelar, säger Per Sunnergren på Johanneberg Science Park i ett pressmeddelande.
De två projekten som nu ska kombineras har hittills varit separata delar i Chalmers befintliga logistiksystem. De har dels testat självkörande, elektrisk skytteltrafik och dels hanterat autonoma godsleveranser.
Nu är tanken att leveransroboten och den självkörande bussen testas tillsammans på Chalmers campus Johanneberg. Syfte är att se hur gods- och persontransporter kan samverka i stadsmiljö.
Projektet engagerar hela arton partners: Akademiska Hus, Chalmers, Chalmersfastigheter, Ericsson, Framtiden, Göteborgs Stad (trafikkontoret), Göteborgs Universitet, Hugo Delivery (projektledare), Johanneberg Science Park, Keolis, Landvetter Södra Utveckling, Mölndala Fastighets, Postnord, Riksbyggen, Skanska, Tele2, Västtrafik, Wallenstam.
Tillsammans ska de titta på frågan utifrån områden som fordonsteknik, transporteffektivitet, användarperspektiv, affärsmodeller och stadsutvecklingspotential.
– Tack vare det breda samarbetet kommer vi att kunna ta autonoma transporter ett stort steg framåt mot verklig implementering, konstaterar Per Sunnergren.
Projektets totala budget är på åtta miljoner kronor där Vinnova bidrar med hälften.