JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Klubbat: Fyra cellfabriker till Indien

Indiens regering har lovat att subventionera byggandet av fyra battericellsfabriker med en sammanlagt kapacitet på 50 GWh. Ingen av de fyra aktörerna kan bygga dem på egen hand.

Regeringen frågade i oktober om det fanns några som var intresserade av att bygga fyra cellfabriker i Indien? I så fall kunde de få subventioner.

Nio relevanta intressenter anmälde sig och nu är fyra av dem utvalda: Hyundai, Ola Electric, Reliance New Energy Solar och Rajesh Exports. De två förstnämnda får subventioner för en tillverkningskapacitet på 20 GWh och de två sistnämnda för 5 GWh. 

Kvalitet, kostnad och finansiell ställning var några av kriterierna.

Ingen av de fyra har någon egen erfarenhet av att bygga batterifabriker. Det behöver dock inte vara ett problem, eftersom batterifabriker gärna byggs i partnerskap. En av dem, Hyundai, bygger exempelvis idag en battericellsfabrik med LG i Indonesien.

Utmaningen kan vara att få tag på projektledning med tanke på hur många batteriprojekt som redan drivs. Och de fyra har nu bara två år på sig att sparka igång produktionen. Det är ett pressat schema.

Bland mottagarna är Reliance redan en del av batterivärdekedjan. Företaget har köpt på sig verksamhet inom natrium- och litiumjärnfosfatbatterier och har annonserat att det tänker investera 10 miljarder dollar inom elektrifiering.

Ola Electric tillverkar idag elmopeder och är en del av framtidens batterivärdedja, kan man säga, efter en investering i futuristiskt orienterade israeliska Storedot, som bland annat har patent inom självreparerande batterier. Ola har ett utvecklingscenter i Coventry, Storbritannien, för utveckling av elfordon

Rajesh Exports är den som känns mest otippad av de fyra – företaget är en multinationell guldåterförsäljare. Å andra sidan har företaget egen gruvbrytning vilket är batterivärdekedjans svaga länk.

Subventionerna på sammanlagt 1,9 miljarder kronor kommer att portioneras ut under de fem första åren av försäljning av batterier tillverkade i Indian. Stimulansprogrammet som betalar ut pengarna heter ACC-PLI (Advanced Chemistry Cell Production Linked Incentive).

Pengarna är ”tekniskt agnostiska” vilket betyder att de fyra får bygga vilka batterityper de vill och att de valfritt kan gå till fordon eller energilager. Kravet är att produktionen ska skapa värde i Indien. Två tidigare PLI-program har subventionerat elfordon och deras produktion.

BILD: Rajesh Exports

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)