JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Världens största batteritillverkare CATL har invigt de fyra första batteribytesstationerna för sin egen standard Evogo. Staden Xiamen i provinsen Fujian i sydöstra Kina ska vara utrustad med 30 stationer innan årets slut och då kommer det att vara högst 3 km mellan bytesstationerna.

Evogo stöds hittills av en enda bilmodell från kinesiska FAW Bestunde. Det är en apptaxi kallad NAT med skjutdörr, extra benutrymme, hållbar klädsel, solfönster, ansiktsigenkänning, SOS-knappar, med mera.

En taxibil är ett bra exempel på en tillämpning för batteribyten. Den avverkar många mil på en dag och den tjänar pengar på att kunna byta till ett fulladdat batteri på tre minuter istället för att spendera en halvtimme på att att ladda från 20 till 80 procent. En taxi betjänar dessutom ett lokalt område som det kan löna sig att täcka med bytesstationer.

CATL, eller närmare bestämt dess dotterbolag CAES, annonserade i slutet av januari sin egen standard Evogo för utbytbara batteripack.

Budskapet från CATL är att konsumenter härmed kan säga adjö till strulet med tankning och att alla som saknar laddmöjlighet hemma nu kan hälsas välkomna till att kunna njuta av elbilskörning.

Evogo-standarden har plats för ett, två eller tre batteripack där vart och ett ska ge en räckvidd på 200 km. Att abonnera på ett pack kostar för närvarande 600 kr/mån men CATL arbetar på att ta fram en prissättning baserad på användningsfall, klockslag, adress och annat.

Målet är att hålla priser jämförbara med snabbladdning. FAW Bestunde räknar med en driftkostnad för energi på 40 öre/km för sin apptaxi.

Batteriswaptillverkaren Nio, som just nu lanserar bilar och stationer i Europa, tar som jämförelse 1500 kr/mån för att hålla ett 75 kWh-batteri laddat och 2200 kr/mån för ett 100 kWh-batteri.

CATL planerar att installera Evogostationer i tio städer i Kina. Ytterligare kompatibla fordonsmodeller kommer att presenteras.

En station rymmer 48 batteripack. Ett byte ska ta en minut. Packen använder CATL:s batteriteknik CTP (cell to pack) som har en energidensitet på 160 Wh/kg och 325Wh/liter.

Batteribyte gör comeback

Idén med batteribyte drevs tillbaka av snabbladdning och större batterier. Men den gör nu comeback och börjar sprida sig även utanför Kina.

Kinesiska biIltillverkaren Nio är den som är kanske mest känd i väst för batteribyten, men Nio är inte ensamt:

  • GAC Aion ska ha swapversioner av alla sina fordonsmodeller nästa år.
  • Volvos ägare Geely gjorde i slutet av mars en lansering för arbetsfordon.
  • Xpeng investerar i batteribytesstationer.
  • Kinesiska Aulton försöker lansera en standard och planerar bytesstationer på 30 000 bensinstationer tillhörande Sinopec.

Det var världens största batteritillverkare, CATL, som hjälpte Nio utveckla sin teknik. CATL försöker nu intressera biltillverkare för en standardiserad plattform kallad Evogo. Den har tre batteriplatser så att exempelvis en vardagsräckvidd på 200 km kan uppgraderas till 600 km under helgen.

Nio satsar just nu på att sprida sina bilar och stationer till Europa, med de första installationerna och kunderna i Norge. En av de som hjälper till med lanseringen är Volvos tidigare elbilschef Johan Konnberg.

Nio försöker licensera sin egen plattform till andra biltillverkare.

Kina hjälper till med utvecklingen. Landet har bestämt att det ska ha 100 000 swappbara fordon redan nästa år, och 1000 stationer i 11 städer.

Det rör på sig även i väst. Amerikanska startuppen Ample har Shell bland investerare som skramlat ihop en kvarts miljard dollar. Ample har en värdering på mellan en halv och en miljard dollar.

Det finns en mängd fördelar med byte som alternativ till snabbladdning för såväl bilägare som för industri och samhälle.

Vid stationen blir genomströmningen högre och risken för köbildning mindre. 30 minuter för snabbladdning är en kort paus. Men det är ändå en paus, vilket reklam för elbilar har börjat möta genom att försöka glorifiera pausen i sig.

Snabbladdning sliter på batterier. Långsamladdning har högre verkningsgrad. I stationen kan batteriernas kvalitet monitoreras och det blir betydligt enklare att skilja ut slitna batterier för renovering, återvinning eller ett andra liv.

Bytesstationer är energilager som kan långsamladda och ge ett jämnare belastat elnät. Laddschemat för batteripacken kan anpassas till timpriser för el.

Batteritillverkarna står troligen inför ett antal år av underskott på råmaterial för litiumjonbatterier. Batteribyten innebär att batterier delas och är därmed ett sätt att spara på batterier.

Batteribyten ökar batteriernas konkurrenskraft mot vätgas som energibärare för transport, eftersom snabbheten brukar uppfattas som en av vätgasens fördelar. 

Batteriskifte är ett alternativ för truckar och annan utrustning i fabriker. Där används klassiskt blybatterier som just nu byts mot litiumjonbatterier.

Fordonen som klarar batteribyte stöder typiskt även snabbladdning


KÄLLOR: Carsboy, Cnevpost, CATL, Elekroniktidningen

 
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus