Två självkörande Toyota Proace-skåpbilar kommer att trafikera en busslinje till sjukhuset i Bodø, Norge, norr om polcirkeln. Utmaningen är vädret.
Självkörningssystemet levereras av finska Sensible 4. En tekniker finns i förarstolen redo att ingripa.
Enligt ett pressmeddelande blir detta världens nordligaste robotbuss i linjetrafik. Testet pågår fram till nyår och omfattar därmed vintersäsongen.
Bodø har problem att få tag på förare till lokaltrafiken – därav intresset för att testa robotbussar. Orten har också en ambition att vara en ”innovationsstad” med flera projekt inom området smarta städer.
Rutten är på 3,6 km och går på allmän väg i en toppfart på 30 km/h med sex hållplatser mellan hamnen och sjukhuset.
– Om en autonom skyttel fungerar i Bodø fungerar den överallt, säger Rune Eiterjord. |
Att kunna självköra i alla väder är vad som ska vara Sensible 4:s specialitet.
– Bodø är känt för att uppleva fyra säsonger under samma dag, säger projektledaren Rune Eiterjord.
Bodö har både regn och snö. Orten är känd för sina starka vindar – mellan oktober och april är snitthastigheten fem sekundmeter.
Orten ligger norr om polcirkeln. Testperioden omfattar både polarnatt och midnattssol. Temperaturen är inte extrem och ligger sällan under −10°C eller över +22°C.
Enligt Sensible 4 kommer dåligt väder ofta överraskande.
Projektet heter Smarter Transport Bodø.
Linjeoperatören Mobility Forus har gjort tester med autonoma bussar i Norge sedan 2018.