JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Svenska Tobiis eyetracking-teknik finns i den kommande VR-hjälmen Playstation VR2 från Sony.

– Miljoner människor världen över kommer få möjlighet att uppleva kraften i eyetracking, kommenterar Tobiis vd Anand Srivatsa.

Intäkterna från affären väntas utgöra mer än 10 procent av Tobiis totala intäkter under 2022. 

Den snabba utvecklingen av VR-marknaden gör att intäktsnivåer efter 2022 är svåra att estimera, enligt Tobii.

VR2 annonserades av Sony på Consumer Electronics Show i januari. Spekulationerna säger att den kommer att släppas i början av 2023.

Sedan tidigare finns Tobiis teknik som tillbehör till bland annat Apple Ipad.

Så här beskriver Sony blickföljningen i VR2:

PS VR2-headsetet känner av dina ögonrörelser så att du kan interagera på nya och verklighetstrogna sätt, vilket gör det lättare att förmedla känslor och uttryck när du träffar andra spelare online.

Kameror med blickspårning följer din blick när du siktar och ser dig omkring, medan avancerade renderingstekniker förbättrar den visuella upplevelsen genom att justera upplösningen för att precisera och förtydliga det du fokuserar på.

Det låter alltså som att blickföljningen åtminstone kommer att användas för fovearendering, animering av avatarens ögon och för att sikta med ögonen. 

Fovearendering innebär att grafiken renderas i full upplösning endast i centrum av näthinnan. Detta kan potentiellt spara betydande beräkningsresurser och exempelvis bidra till ökad bildfrekvens.

Människor har full synskärpa inom ett mycket litet område i näthinnans mitt, fovea. Att vi inte upplever en skillnad beror på att vi sveper med blicken. Användaren märker inte att bilden utanför fovea renderas i låg upplösning, givet att systemlösningen har tillräckliga realtidsegenskaper. 

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus