Under sommaren blev det klart att bilsäkerhetsföretaget Autoliv ska utveckla en hjälm med integrerad krockkudde tillsammans med den svenska hjälmtillverkaren Poc.
Våld mot huvudet står för hälften av alla dödsolyckor som drabbar cyklister. Även om hjälmar ger större skydd finns rum för förbättringar. En studie av Folksam, som Autoliv hänvisar till, visar att dagens hjälmar inte tar upp tillräckligt mycket av energin vid kollisioner med bilar som kör fortare än 20 km/h.
Poc och Autoliv har tittat på ett koncept där krockkudden tar den första stöten och hjälmen den andra. Förstudien visar att kombinationen särskilt minskar risken vid stötar rakt mot hjälmen. Risken för att få allvarliga huvudskador minskar från 80 procent till 30 procent vid en kollision med en bil som kör 20 km/h.
Hjälmen ska inte bli märkbart tyngre eller större och inte heller påverka komforten, enligt Autoliv.
Företagen ska nu gå vidare för att se om det går att ta fram en kommersiell produkt.