JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Exportförbuden: Kinesisk bil väljer kinesiskt chip

Kinesiska FAW meddelar att det ska använda AI-kretsar från likaledes kinesiska Cambricon som hjärnor i L2-förarassistansystem i kommande bilmodeller i 150 000 kronorsklassen. Valet illustrerar hur Kina möter de amerikanska exportförbuden på avancerade halvledare.

Dagens kinesiska fordonstillverkare använder – som alla andra – chips från amerikanska Nvidia när de utvecklar sina allra mest avancerade förarassistans- och självkörningssystem.

Nio, XPeng Motors, Li Auto, WM Motor och BYD har samtliga beställt Nvidias senaste självkörningsdator Drive Orin. Den gick i volymproduktion i mars och BYD ska ha Orindatorer i fordon på marknaden redan tidigt nästa år.

Problemet är att huvudprocessorn i Orin tillhör samma processorfamilj Ampere som USA just förbjudit Nvidia att exportera till Kina.

På kort sikt har Nvidia snabbt beviljats ett undantag från exportförbudet och har fått tillåtelse att fullfölja beställningar under ett års tid.

Men sedan då?

Det är en fråga som alla kinesiska biltillverkare rimligen ställer sig idag. Amperes uppföljare Hopper är ett ännu mer hopplöst fall eftersom den med god marginal fick ett exportförbud igår, medan Ampere låg på gränsen.

Kinas svar är att investera i egen chiptillverkning.

Cambricons kommande självkörningskretsar presenterades som en nyhet under den kinesiska AI-mässan WAIC igår. Planerna fanns redan när Cambricon grundades, som vi skrev då.

Den första adas- eller självkörningskretsen heter SD5223. Den har just gått i tape-out. Volymproduktion ska inledas i år.

Kretsen har en prestanda på 16 Tops och är tänkt för förarassistans på nivå L2+, det vill säga exempelvis övervakad självkörning och parkeringsassistans.

Chipet produceras på Cambricons dotterbolag Xingge, som startades tidigt i fjol med Cambricon som ägare till 90 procent. Biltillverkarna Nio och SAIC finns bland de mindre ägarna, liksom världens största batteritillverkare CATL. Xingge har ”hundratals” anställda.

FAW kommer att använda kresten i bilar i prisklasser från 150 000 kronor. Cambricon tror att hälften av alla bilar som tillverkas om fem år kommer att ha förarassistans eller självkörning på minst nivån L2+.

16 Tops är blygsamt i jämförelse med Nvidia Orin som presterar 254 Tops.

Men Cambricons uppföljare SD5226 siktar på 400 Tops.

Universitetsavknopparen Cambricon grundades 2016. Elektroniktidningen har nämnt dess AI-IP-kärnor och AI-chips då och då sedan 2017.

Cambricon är inte det enda kinesiska bolag som utvecklar halvledare för självkörning. Horizon och Black Sesame är andra namn.

I början av augusti om en processor från kinesiska Biren. Den gör anspråk på att klå Nvidias förbjudna flaggskepp H100 i vissa prestanda.

Biren nämner inte självkörningsdatorer som tillämpning, efter vad Elektroniktidningen lyckas googla upp, men det vore en uppenbar tillämpning för SD5226 eller någon närbesläktat syskonkrets.

Vi hittar att Birens grundare i februari grundade ytterligare ett bolag – för L4-självkörning. På Biren, gissar vi.

KÄLLOR: Nvidia (länk) och nyhetssajterna CNEV (länk, länk) och Pandaily (länk, länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)