Nu har tillverkningslinan rullat igång på i Tuve-fabriken i Göteborg. Volvo lastvagnar säger sig vara först i världen att inleda volymproduktion av eldrivna tunga lastbilar.
Beställningar började tas upp i somras. Fler än tusen har sålts till Europa.
– Det är fortfarande små siffror men vi räknar med att volymerna kommer att öka betydligt under de närmsta åren, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Lastbilarna tillverkas på samma lina som sina konventionella syskon. Nästa år startar serietillverkning även i Gent, Belgien. Därifrån levereras idag batterierna till Tuve
En av de första beställarna är Ikea i Polen. I en pilotstudie ska tunga elektriska Volvolastbilar hantera transportflöden vid två av företagets fabriker i Zbąszynek.
Lärdomarna från piloten ska användas för elektrifiering av Ikeas transportverksamhet i stor skala i ett större transportnät.
De tre upp till 44 ton tunga modellerna heter Volvo FM, FH och FMX. Volvo tillverkar sedan 2019 de tre medeltunga modellerna FE, FL och VNR.
Målet som gäller är att 50 procent av de lastbilar Volvo lastvagnar säljer globalt år 2030 ska vara elektriska.
Potentialen finns: de sammanlagt sex modellerna täcker in omkring 45 procent av allt gods som transporteras i Europa idag, enligt Volvo Lastvagnar – allt från stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.
Andelen är baserad på statistik från 2018 från Eurostat som säger att transportsträckan för 45 procent av alla varor som skickades i Europa med vägtransport var kortare än 300 km.