Först tackade han nej till lidarsensorer och sedan monterade han bort de radarsensorer han redan hade. Nu tar Elon Musk även bort de tolv ultraljudssensorerna från sina Teslabilar.
Det blir de stackars AI-kamerorna som återigen får ta smällen.
De skapar sedan tidigare lidarsensorernas 3D-kartor och radarsensorernas avståndsmätning och detektering av hinder.
Nu måste de dessutom överta ultraljudssensorernas centimetermätningar till närhinder vid exempelvis parkering.
Alla andra utvecklare av ADAS och AD talar om den trygghet som finns i redundans – att låta flera sensorer göra samma mätning på olika sätt.
Men Elon Musk noterar att kameror är en sorts ögon och att han själv med sina två ögon klarar allt ovanstående.
Förmodligen har han i princip rätt.
Utveckling sker i simulatorer och att han nu helt sonika plockar bort sonarerna kan rimligen inte betyda annat än att han testat på verkliga sensordata och funnit att hans bildanalys kan göra samma mätningar som utraljudssensorerna.
Lidar har aldrig funnits i Teslas sensoruppsättning.
Radar började Elon Musk att plocka bort år 2021. Enligt Tesla har bilarnas testresultat blivit bättre sedan dess. Radarn finns bara kvar där lagen kräver det.
Model Y och 3 ska strax börja tillverkas utan de tolv ultraljudssensorerna – ändringen ska ske tidigt i oktober. Under nästa år plockas de bort från modellerna S och X.
Under en övergångsperiod kommer bilar utan ultraljudsssensorer att ha begränsad eller ingen tillgång till följande funktioner: Park Assist, Autopark, Summon och Smart Summon.