Fords och CATL:s battericellsfabrik i USA får inte leda till för mycket tekniköverföring till USA. Det ska kinesiska tjänstemän se till, enligt källor till nyhetsbyrån Bloomberg. De granskar just nu affärsupplägget.
Bloomberg hänvisar uppgifterna till anonyma personer med insyn.
Ford ska licensera teknik från CATL för tillverkning av LFP-batterier i en cellfabrik som bilföretaget bygger i Michigan. Nu granskar Kina avtalet för att se till att CATL inte delar med sig av för mycket tekniklösningar till USA.
Instruktionerna att granska affären ska komma från seniora personer i Kinas ledning. De ska dels vara motiverade av affärens känslighet i sig och dels av de nuvarande spänningarna mellan USA och Kina.
Resultatet av granskningen ska presenteras för Kinas högsta ledning.
Enligt Bloomberg är det osannolikt att granskningen leder till att Kina helt stoppar affären.
USA använder kraftiga subventioner för bygga upp ett batteriekosystem som är oberoende av Kina, som är den globala jätten inom batterier, inklusive forskning, teknik och patent.
Först var det meningen att Ford och CATL skulle bygga i Mexiko. Men när Biden presenterade den generösa subventionslagen Inflation Reduction Act, IRA, flyttades intresset till USA.
Avtalet mellan Ford skrivs för att maximera utbytet av IRA. Det betyder att Ford äger och driver anläggningen, medan CATL licenserar ut teknik. Efter det här avtalet har fler kinesisk-amerikanska batterifabriksprojekt adopterat samma modell.
Det finns politiskt motstånd även i USA. Virgina fanns ett tag som kandidat som lokaliseringsort för CATL–Ford, men drog sig ur och kallar fabriken för en en trojansk häst.