Om du dynamiskt fördelar lasten jämt på de tre faserna på en laddstation, så utnyttjar du elnätet bättre. Norska Zaptec får patent på idén.
Patentet har utfärdats av Europeiska patentverket och är giltigt i alla europeiska länder. Patentet har också godkänts i Kina och Japan.
– Vi har väntat på detta, säger Axel Philipson, vd på laddboxföretaget Zaptec i Sverige i ett pressmeddelande.
– Beviljandet innebär att Zaptec står ännu starkare med en smart laddningsteknik som är omöjlig att kopiera.
Om en fas är upptagen eller överbelastad växlar laddningssystemet över till en annan fas och utnyttjar strömmen bättre där.
Laddtiden blir kortare. Anläggningen blir mer kostnadseffektiv – man kan slippa uppgradera säkringen eller öka installationens kapacitet.
En effekt i det stora är att lösningen därmed kan påskynda utbyggnaden där nätet är knapert.
– Det garanterar med andra ord att du kan utöka dina parkeringsplatser med fler laddningsstationer utan att det blir ett framtida kapacitetsproblem för byggnaden, säger Axel Philipson.
– Det är också ett stort plus för byggnadens innehavare och boende, eftersom de inte behöver betala stora summor pengar för att utöka sin elkapacitet.
Många av Zaptecs laddstationer i Sverige använder redan tekniken.
Inte last- utan fasbalansering
Patentet gäller dynamisk trefasladdning för optimal användning av tillgänglig ström.
Det utnyttjas bäst i större installationer, inte i heminstallationer (1–3 laddare), eftersom ett större laddningssystem utnyttjar faserna bättre och ger den högsta totala effekten.
Notera skillnaden mellan lastbalansering och fasbalansering: lastbalansering antingen ökar eller minimerar tillgången på ström, medan fasbalansering använder ström från alla tre faserna