Indiska Tata ska bygga en battericellsfabrik på 40 GWh i Somerset, Storbritannien. Uppgiften läckte ut i maj och bekräftades i juli.
Tata har förhandlat med Storbritannien om att bygga en cellfabrik i Storbritannien länge, åtminstone sedan projektet Britishvolt kollapsade.
UK har halkat efter EU och är i desperat behov av att få fart på elektrifieringen av sin fordonsindustri om den ska kunna överleva. Landet lyckades den här gången besegra bland annat Spanien – trots EU:s frikostiga subventioner – om att få husera Tatas första europeiska cellfabrik.
Totala investeringen ska hamna på fyra miljarder pund. Den omfattar även produktion av batterienergilager. Den första produktionen ska starta 2026.
– Det här blir en av de största investeringarna någonsin i brittisk fordonsindustri, säger Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak.
– Investeringen kommer även att stärka vår ledning inom den globala omställningen till elektriska fordon.
Tata har ett egenintresse i att finnas på plats i Storbritannien som ägare av JLR. Tata Group grundades 1868 och består av trettio företag inom tio vertikaler i hundra länder med en total senaste årsomsättning på 120 miljarder dollar. Antalet anställda är nära en miljon – 935 000.
Storbritannien har uppskattas behöva tio cellfabriker för att helt täcka sitt eget behov. Inklusive Somerset kan fyra av dem nu sägas vara på gång, med frågetecken för Coventry som än så länge endast har en stark vilja men ingen förmåga på plats.
• Ett lokalt projekt i Coventry, West Midlands Gigafactory, vill ha en gigafabrik med produktionsstart 2025 och ett slutmål på 60 GWh i slutet av decenniet. Problemet är Coventry hade hoppats att Tata skulle bygga den, med Tata valde alltså Somerset, så nu måste locka Coventry locka någon annan.
• I Sunderland produceras sedan ett decennium battericeller för Nissan Leaf med kapacitet som angetts till 1,9 GWh. AESC satte i december spaden i marken för en andra produktionslina på 12 GWh. Tidigare har AESC talat om ett slutmål på 35 GWh år 2030.
• Australiska Recharge har tagit över Britishvolts havererade projekt i Blyth, men har svängt över till att fokusera på batterilager.