Kinesiska Nio öppnar en batteribytesstation i Värtahamnen i Stockholm med stöd för lastbalansering av elnätet. Stationen är först i Europa att använda version 3.0 av Nio Power Swap Station.
Med en bytestid på under fyra minuter och ett förråd på 21 batteripack klarar den att utföra upp till 408 batteribyten per dag – 30 procent fler än sin föregångare.
I Power Swap Station 3.0 ingår en ny snabbladdare på 500 kW. Den använder en CCS-laddningskabel som är vätskekyld och hälften så tung som föregångaren. Den kan användas med en hand. Laddströmmen är på upp till 660 A.
Stationen är förberedd för lastbalansering – den kan ladda och ladda ur till elnätet med en effekt på 62,5 kW.
Pressreleasen säger inget om Nios planer på att ebjuda lasbalansering i Sverige. Lagstiftningen släpar efter, men lastbalansering via elbilsladdare används bland annat av laddoperatören Virta i Finland och Frankrike.
Stationen i Stockholm blir den sjätte i Sverige och den 25:e i Europa. Nios första åtta batterimackar i Sverige kommer att ligga i Varberg, Mariestad, Mjölby, Enköping, Kungälv, Värtahamnen, Arlandastad (september) och Malmö (under hösten).
Målet för utbyggnaden i Sverige är att knyta ihop triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö och att erbjuda batteribyten i storstadsregionerna.
Fakta om Nios batterimackar
- Genomförda batteribyten: 26 miljoner
- Mackar i drift: 1650
- Varav i Europa: 24
- Snabbladdare i Europa: 26
Bakgrund
Det ger fler batterier i omlopp, men samma batteriförbrukning eftersom livslängd mäts i användning.
Mackarna byter inte bara ut batteriet utan undersöker även dess och bilens status.