Idag invigdes fordonstillverkaren Scanias fabrik för tillverkning av batteripackar i Södertälje. Cellerna kommer från Northvolt och är speciellt designade för tunga fordon.
– Övergången till elektrifierade lösningar är den största förändringen i vår transporthistoria och 2023 är det år då detta verkligen tar fart. Detta visas tydligt av de initiativ som avlöser varandra, och investeringen på 1,5 miljarder kronor i den nya batterimonteringen utgör ett sådant, säger företagets koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.
Företaget har som ambition att hälften av alla fordon som säljs år 2030 ska vara eldrivna.
I april berättade Scania och Northvolt att de gemensamt tagit fram en battericell optimerad för tunga transporter med ett lågt klimatavtryck. Scania backade redan 2018 upp Northvolt genom att göra en mindre investering (länk).
Scania har också ett eget testlabb för att utvärdera cellerna och förbättra algoritmerna som styr uttag och laddninbg av batterierna (länk). De flesta tester som görs runt om i världen är anpassade för personbilarnas användningscykel men batterier slits på olika sätt när de självurladdar respektive driver en motor.
Battericellerna tillverkas i Skellefteå och monteras till batteripack i den nya 18 000 kvadratmeter stora fabriken i Södertälje. Därmed kan serietillverkningen av Scanias elektrifierade premiumlastbilar för regional transport starta.
Genom att ha batterimonteringen intill chassimonteringen – som under sommaren anpassats för storskalig produktion av elfordon – finns förutsättningarna för snabba och effektiva tillverkningsflöden på plats, skriver Scania i dagens pressmeddelande.
Batterimonteringen sysselsätter 550 personer men är högt automatiserad från inkommande gods genom hela produktionen till leverans.