JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Invigd: Testbädd för tunga elfordon

I mitten av september invigdes Seels testbädd i Göteborg, i fredags var det dags för i Nykvarn. Uppdraget för det nystartade svenska testlabbet är att hjälpa företag från hela världen med elektrifieringen.

Redan hösten 2017 lanserades planer på en svensk testbädd för elfordon men ingen hade en tanke på att det kinesiska ägandet i tre av bolagen bakom förslaget skulle kunna utgöra ett problem. Det tog EU över två år att fundera på om det var ok att använda 575 statliga miljoner till projektet.

Pandemin har därefter bidragit ytterligare till förseningen, men 1 september invigdes lokalerna i Göteborg och under veckorna därefter även Nykvarn och Borås.

– Det är den enskilt största investeringen som Rise gjort och en internationellt konkurrenskraftig anläggning där det yttersta målet är att stärka svensk konkurrenskraft, sade forskningsinstitutets vd Pia Sandvik i samband med invigningen av verksamheten i Nykvarn.

Seel ägs gemensamt av Rise och Chalmers via ett separat bolag. Från start finns 17 deltagare från sju medlemsstater.

– Seel gör det möjligt att testa idéer i stor skala, sade testlabbets vd Henrik Svenningstorp.

Totalt kostar satsningen 1,6 miljarder kronor där industrin står för större delen genom att redan före start boka upp sig för testning i labben under hela tio år, ett åtagande som gjort det möjligt att ta upp lån för att finansiera de delar som de statliga pengarna inte räcker till.

Även om fokus är att erbjuda industrin testning av allt från celler, moduler och batteripack till kompletta fordon finns även en del pengar till att bedriva egen verksamhet. Det handlar framförallt om att utveckla testmetoder som sedan kan användas i labben.

Huvudkontoret och den största anläggningen med en yta på 13 000 kvadratmeter finns i Göteborg vid Gateway Säve. Här går det att prova komponenter till personbilar, bussar och anläggningsmaskiner, men även flygplan, fartyg och alla typer av batterisystem.

I närområdet finns bland annat personbilstillverkaren Volvo, dotterbolaget Polestar, lastbils- och busskoncernen AB Volvo liksom Nevs.

Anläggningen i Nykvarn är inriktad mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av elektriska drivlinor för tunga fordon. Här finns exempelvis en kraftig utrustning för provning av elektriska axlar.

Avståndet till Södertälje och Scania är kort och på aningen längre håll – i Eskilstuna – finns Volvos verksamhet inom tunga fordon.

– Över 50 procent av vår utvecklingsbudget handlar om elektrifiering, sade Claes Erixon på Scania, som också uppmanade regeringen att satsa på laddinfrastruktur för tunga fordon och fossilfri el under invigningen i Nykvarn.

Labbet för säkerhetskritisk provning av batterier ligger i Borås och är världsunikt. Här provas batterier och batteripack för att undersöka att de tål att utsättas för bland annat vibration, extrem temperatur, kortslutning, mekanisk chock och brand.

Verksamheten är under uppbyggnad och har idag 29 anställda i Göteborg och Nykvarn, medan enheten i Borås drivs med personal från Rise. Seel har dock ett antal platsannonser ute och siktar på att växa till lite drygt 40 personer inom något år.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)