JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Färjor megawattladdar som lastbilar

När passagerarna kliver av färjan i staden Auckland, Nya Zeeland, trycker en besättningsman in en laddkontakt med en kapacitet på 1,65 MW. Den kommer att levereras av ABB och använder samma standard som lastbilar.

Installationen ska enligt ABB vara världens första maritima megawattladdare.

ABB använder megawattstandarden MCS från organisationen Charin (CharIN). Den utvecklades för buss och lastbil, men med ett PS att flyg och båt  var varmt välkomna att dela den.

ABB lyssnade. Att den är gemensam för alla borde kunna sänka tröskeln till bred adoption, hoppas ABB.

Installationen ska användas i fyra färjor för lokaltrafik: två hybrider med 300 sittplatser och två helelekriska med 200 sittplatser.

Färjor används blygsamt i lokaltrafiken i Auckland – de tar bara hand om sex procent av trafiken. Å andra sidan drar de övermycket diesel  och står för hela tjugo procent av lokaltrafikens klimatutsläpp. 

Elektrifieringen av dessa fyra färjor trollar  bort utsläpp motsvarande nittio stycken dieselbussar. Operatören Auckland Transport (AT) använder buss, färja och tåg och har ansvaret för kollektivtrafikens infrastruktur runt Haurakibukten.

Fem laddare ska installeras 2024 och 2025. En installation består av två 1,65 MW laddare bestående av transformator, ACS880-omvandlare, MCS-kontakter och kabelhantering på färjepontonerna. 

Installationen levererar över tre megawatt likström. Höga effekter krävs för att upprätthålla en effektiv färjetrafik med korta uppehåll för på- och avstigning. 

Kapaciteten är i nivå med ABB:s installationer i Lissabon, Portugal, för laddning av 10 helelektriska färjor. Det nya i Auckland är MCS.

Palemia
Field

–Ka pū te ruha, ka hao te rangatahi, säger Palemia Field, Ferry Segment Manager, ABB Marine & Ports.

Det är maori och betyder ”när det gamla fiskenätet är slitet läggs det åt sidan för att ge plats åt det nya fiskenätet.”

– Elektrifiering är avgörande och vi måste gå bort från utsläppsgenererande teknik, förtydligar han. 

Marknaden för alla typer av elektriska fartyg kommer att fördubblas i värde till 2030 över en 2021-baslinje, och nå äver 10,5 miljarder dollar, enligt Spherical Insights3.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)