Trots att GSM- och 3G-näten ska vara avvecklade till sista december 2025 säljs det fortfarande produkter för dessa mobilstandarder, visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Dessutom får kunderna ingen information om att produkterna kommer att sluta fungera.
I myndighetens granskning ingick 36 företag. Av dessa säljer 17 fortfarande varor som snart slutar fungera, utan att informera kunderna om det.
Det handlar bland annat om mobiltelefoner av modeller som särskilt riktar sig till äldre personer liksom GPS-spårare och smartklockor.
– Det är illa att företagen marknadsför produkter som snart slutar fungera utan att tala om det. De måste vara tydliga med informationen om hur varorna påverkas när 2G- och 3G-näten nu försvinner. Konsumenten ska ha en ärlig chans att välja om man vill köpa varan utifrån relevanta fakta, säger Mikaela Källman, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.
I granskningen framkommer det också att företagen kan ha slut på de aktuella produkterna på nätet, men att de fortfarande finns att köpa i företagens fysiska butiker.
Konsumentverket bedömer att företagen bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen när de inte tydligt berättar att vissa varor snart slutar fungera helt eller tappar viktiga funktioner. Konsumentköplagen kan även ge konsumenter rätt att häva köpet mot bakgrund av bristande information.
Granskningen skickas nu till berörda företag och branschorganisationer.
–Vi förutsätter att företagen kommer att rätta sig frivilligt när de nu får ta del av vår granskning. Myndigheten följer upp granskningen och öppnar tillsynsärenden mot de företag som inte rättat sig, säger Mikaela Källman.