Echandia i Solna har fått en beställning av sina marina batterisystem till snabbfärjor som ska trafikera bukten i San Francisco.
Ordern kommer från operatören San Francisco Bay Ferry och dess program Reef (Rapid Electric Emission Free Ferry) för utsläppsfria vattenburna transporter.
– Detta är en milstolpe för vår expansion på den nordamerikanska marknaden. Jag tror att många andra kommer att se detta projekt som en måttstock framöver, säger Echandias vd Fredrik Hellström.
Reef får USA:s första utsläppsfria höghastighetsfärjor. Tre färjor med plats för 150 passagerare ska förbinda framväxande vattennära stadsdelar i San Francisco. Två färjor med plats för 400 passagerare ska betjäna redan existerande rutter i Oakland och Alameda.
Den första Reef-färjan förväntas tas i bruk 2026. Echandias leveranser startar under under andra kvartalet nästa år.
Reef kommer att ha en batteristödd station för snabbladdning parkerad på en flotte vid en av terminalerna.
Batterierna kommer att tillverkas i den produktionsanläggning som Echanida bygger i Marysville, Washington, och kommer därmed att uppfylla krav från den amerikanska regeringen på en viss andel USA-tillverkade komponenter – ”Buy America” heter bestämmelsen.
Echandia kallar sig en av världens ledande leverantörer av marina batterisystem och har globalt levererat snart 70 system för olika elektrifieringsprojekt.
I en stororder som annonserades i somras har en icke-namgiven nordeuropeisk färjeoperatör beställt battrier till två bilfärjor till ett värde av 100 miljoner kronor, för leverans under tredje kvartalet nästa år.