En aktiv sidokollisionsvarning och en förbättrad kollisionsvarning med nödbroms ska minska risken för att en lastbil kör på en cyklist eller fotgängare. Systemen kommer från Volvo Lastvagnar och finns till FH-serien liksom FM- och FMX-modellerna.
– Lastbilar är inblandade i 15 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång och stadstrafiken kan vara en utmaning även för den mest erfarne lastbilsföraren, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.
Situationer med mycket trafik utgör dagliga säkerhetsrisker för oskyddade trafikanter. Därför introducerar Volvo Lastvagnar två säkerhetssystem med fokus på att skydda fotgängare och cyklister.
Den första är en aktiv sidokollisionsvarning, en vidareutveckling av ett befintligt säkerhetssystem, där Volvo nu lagt till den aktiva bromsfunktionen. Med hjälp av radarsensorer för att upptäcka cyklister som närmar sig kan systemet varna föraren och vid behov kan det nu även aktivt bromsa lastbilen för att undvika en kollision med cyklister när lastbilen svänger mot passagerarsidan.
Det andra systemet är Volvo Lastvagnars nästa generations kollisionsvarning med nödbroms. Detta system lanserades första gången 2012 och har kontinuerligt förbättrats sedan dess. Det använder både kamera- och radarsensorer för att övervaka trafiken framför lastbilen och om det finns risk för en kollision är systemet utformat för att varna föraren och vid behov automatiskt bromsa för att undvika eller mildra kollisionen.
Med de senaste förbättringarna kan detta system upptäcka, varna och bromsa även för fotgängare och cyklister. Systemet har certifierats för att uppfylla den nya tuffare europeiska lagstiftningen för avancerade nödbromssystem som träder i kraft först år 2028.