Dubbelriktad laddning borde krävas av alla bilar som säljs inom EU. Och alla bilar och laddare borde vara kompatibla. Det säger TE (lobbyorganisationen Transport and Environment) efter att ha låtit Fraunhoferinstitutet uppskatta hur stort värde det skulle ha för EU:s elsystem.
Med alla pusselbitar på rätt plats för dubbelriktad laddning i EU, skulle elsystemet spara 175 miljarder euro (två biljoner kronor) mellan 2030 och 2040. Det är den mest sammanfattande av många siffror i Fraunhofers rapport.
Ett av de stora värdena med dubbelriktad laddning ligger i att den låter oss ta tillvara på mer av den energi som alstras av vind och sol.
Batterilager rafsar åt sig en allt större roll i elnätet och elbilen ligger i startgroparna för delta i den utvecklingen genom sin potential för dubbelriktad laddning – att kunna ladda ur sina batterier in en elnät och hushåll. En miljon elnätsuppkopplade svenska bilar skulle exempelvis ha en distribuerad kapacitet på 3 GW, räknat på 3 kW per bil. Det är tre kärnreaktorer.
Tekniken kallas dubbelriktad laddning, vehicle-to-grid, V2G. Elbilarna – batterier på hjul – kan lagra energi när det finns ett överskott och ge tillbaka när efterfrågan är högre.
Besparingen på 175 miljarder euro mellan 2030 och 2040 motsvarar en minskning med 8,6 procent av kostnaden för att bygga och driva EU:s energisystem.
Mer siffror från rapporten:
• Besparingarna skulle kunna starta på 9,7 miljarder euro/år 2030 för att stegvis öka till 22 miljarder år 2040.
• Europas elbilsflotta kan bidra med upp till 9 procent av EU:s årliga energibehov år 2040. Elbilar skulle då vara den fjärde största elleverantören i EU år.
• Europas nät skulle kunna integrera upp till 40 procent mer solcellskapacitet.
• V2G skulle kunna minska behovet av stationära batterilager med upp till 92 procent fram till 2040.
• Elbilsförare kan spara pengar på V2G. Hur mycket varierar förstås stort med förutsättningarna (exvis platsen, eventuella solpaneler ocjh bilens batteristorlek). Upp till 780 euro per år enligt Fraunhofers kalkyler.
• Fraunhofer sätter ner foten i en fråga som hängt i luften och hävdar att bidirektionell laddning inte – repterar inte – är skadligt för batteriet. Tvärtom. Med rätt program förlängs batteriets livslängd med upp till 9 procent. Orsaken är att bilen kan hållas i ett optiomalt laddningstillstånd.
• Dubbelriktade laddare kommer bara att kosta omkring 100 euro mer än en konventionell väggladdare. Det betyder att investeringen snabbt kan löna sig.
Det första som behöver göras för att realisera potentialen är att stanardisera. EU kan lagstifta för att få det att komponenterna att bli kompatibla med varandra.
Detaljerna hittar du i rapporten här. Det finns även en kortare sammanfatting här. Och ett kort pressmeddelande här.