I år ska AESC:s fabrik i Frankrike kunna inleda produktion, efter att EU godkänt ett bidrag från franska staten på en halv miljard kronor.
Utan bidraget skulle inte fabriken ha byggts konstaterar EU-kommisionen och kan därmed utan problem kryssa för ett av villkoren till att bidraget godkänns: att det utgör ett incitament för AESC att göra investeringen.
Vidare konstaterar EU att investeringen bidrar till regional utveckling, att den skapar jobb (1000 stycken), att bidraget inte inverkar negativt på konkurrenssituationen inom EU och att bidraget är proportionerligt – hade det varit mindre hade inte AESC gjort investeringen.
Renault kommer att vara en viktig kund för batterierna som produceras i Dovin. Den första fasen ska ha en kapacitet på 9 GWh/år. Ett slutmål som tidigare nämnts är 32 GWh.
AESC (Automotive Energy Supply Corporation) grundades av japanska Nissan och NEC. År 2018 köpte kinesiska Envision majoriteten. AESC har eller planerar battericellsfabriker i Kina, Japan, Storbritannien, USA och Frankrike.
Partners i bilindustrin är bland annat BMW, Mercedes, Renault och åtminstone tidigare grundaren Nissan. AESC:s batterier finns även i energilager – i 60 länder noterar företaget.
AESC tillverkar både LFP- och NCM-batterier.