JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Infineon först med Risc V i fordon

Tyska Infineon lanserar en ny familj programmerbara styrkretsar för fordon baserade på den fria arkitekturen Risc V. Den kombinationen tror sig Infineon vara först med.

Riscfemmorna kommer att täcka allt från instegs-MCU:er till högpresterande MCU:er. De sorteras in under det etablerade varumärket Aurix, som idag använder den egna arkitekturen Tricore. Infineon har även fordons-styrkretsar med cpu:er licenserade från Arm (Traveo och Psoc).

Tricore introducerades 1999. I dagens pressmeddelande säger Infineon inget explicit om framtiden för Tricore och Arm. Infineon rekommenderar fordonsindustrin att ”standardisera” på Risc V.

– I denna era av mjukvarudefinierade fordon kommer realtidsprestanda, säker databehandling, flexibilitet, skalbarhet och mjukvaruportabilitet att bli allt viktigare.  Mikrokontrollrar baserade på Risc V hjälper till att möta dessa komplexa krav samtidigt som de minskar fordonskomplexiteten och time-to-market.

Nyheten kommer inte som en blixt från klar himmel. I augusti 2023 startade Infineon ett projekt, Quintauris, tillsammans med  Bosch, Nordic, NXP och Qualcomm  för att utveckla Risc V för fordon. I den skaran är Infineon först på plan att nu presentera konkreta planer.

Ingen finns tillverkad ännu. Men du kan börja utveckla direkt på en virtuell prototyp  som Infineon tagit fram tillsammans med Synopsys och andra partners. Svenska IAR använder den redan, liksom Elektrobit, Green Hills, Hightec, Lauterbach, PLS, Synopsys och Tasking.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)