JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Frankrike och Tyskland: vänta med vätgas för lastbilar – Elektroniktidningen
måndag 7 april 2025 VECKA 15

Batterielektriska lastbilar (BET) är både mer effektiva och billigare än vätgasdrivna lastbilar (FCET) under överskådlig tid framöver. Det är budskapet från tyska och franska experter som författat en rapport på 18 sidor.

Du kan ladda hem rapporten på engelska här (länk).

Författarna är fyra personer på CAE (Conseil d’analyse économique) – ett oberoende rådgivande organ under den franska premiärministern, och sex personer på SVR (Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung) – Tysklands motsvarande expertråd för regeringen.

Rapporten sammanfattar vätgaslaternativet som en utmaning på kort sikt men en möjlighet på längre sikt.

Batterialternativet är det som för närvarande har den största chansen att få en stark ställning på marknaden.

Vätgaslastbilar har längre räckvidd än batterilastbilar men använder dubbelt så mycket energi. Och infrastrukturen för tankning har långt kvar.

– Tekniken skulle kunna vara lämpligt för vissa nischer, som godstransporter över mycket långa avstånd eller för specialiserade användningsområden. Men dess breda användning begränsas av utmaningar kopplade till kostnad, energieffektivitet och tillgång på infrastruktur, säger rapporten. 

– Vätgas konkurrerar dessutom om användning i industrier och sektorer som flyg och sjöfart, där batterielektriska lösningar inte är genomförbara.

Idag gör EU betydande satsningar på både batteri- och vätgasteknologier för tunga fordon. Vätgasprojekten handlar exempelvis om finansiering av utveckling och produktion av bränslecellsdrivna lastbilar och vätgastankstationer.

I Sverige lägger Naturvårdsverkets program Klimatklivet 224 miljoner kronor på tolv nya vätgastankstationer för tunga fordon.  Och Volvo finns bland de företag som får finansering av utveckling av bränslecellsdrivna lastbilar i EU-projektet H2Accelerate Trucks.

Rapporten sammanfattar mognad och möjligheter:


Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:

 
Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)

KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus


6 banners varav 6 har onclick.